السبت، ١٦ يونيو ٢٠٠٧

آة والف آة

البوست دة نكد
يعني اللي فرحان ومالهوش نفسّ يتنكد بلاش يكمل قراية

الموضوع بأختصار
ان الدرويش قالي ان زميلة من الكويت هايجي مصر مع ابنتة
زميلة دة كان مغزوم عندي من اسبوعين تقريبا وبصراحة الراجل محترم جدا
المهم
تحفني وقالي انة قال لحضرتة هات بنتك تنزل عندنا بدل لما تسيبها في الفندق لوحدها
ونروح احنا نشتغل واهو كدة تكون مطمن عليها والمدام هاتخلي بالها منها
عادي.........بتحصل............ومالة
اشيلها على دماغي من فوق ـ الحمد لله انا عندي شعر يعني البنت مش هاتتزحلق ـ
انا كنت فاكرة ان الكلام دة هايحصل لما الدرويش يرجع من السفر يعني يوم 20
لأ البنت هاتيجي بكرة
وانا كنت سايبة العيال عند ماما على اساس ان الدرويش هايسافر واروح لهم
طبعا كدة هاتزرع في البيت هاسيب العيال عند ماما علشان اكون فاضية افسح الضيقة
يعني مش معقول افسحها وانا مجرجرة تلات عيال ورايا

اللي مزعلني بقى انة بيتفق مع الناس الاول وبعدين يبقى يقولي دة لو افتكر
وغالبا قصدي ودائما باكون آخر من يعلم

انا بتصعب عليا نفسي قوي لما بافكر التفكير دة
شوية اقول دة انتي مش في بالة خالص ومش بيفكر فيكي وكل اللي همة مصلحتة وشغلة وبس
وشوية تاني اقول لأ دة هو عارف انك كويسة وهاتوافقي على طول
وبافضل بين التفكير دة ودة لغاية لمّا دماغي تصدع وعنيا تورم من كتر العياط ودة طبعا من غير
ما حد يحس بيا
وكل مرة كدة ....ازعل شوية وبعدين ارضا بالأمر الواقع

انا عارفة ممكن ناس كتير تقول عليا خايبة وماعنديش شخصية مع زوجي
بس انا في رأيي ان هي دي الحياة الزوجية..........تضحية
وبعدين امي علمتني اني ما اكبرش المشاكل
يعني اهو كلة بيعدي

انا مش هاسأل اعمل اية؟ لاني عارفة انا هاعمل اية
هاقعد في البيت زي الشاطرة استنى الضيفة وارحب بيها..بس تفتكروا اعمل لها اكل اية؟
وهل هايعجبها طبيخي...طيب هي بتحب اية؟
هانشوف كل شئ هاينكشف ويبان

هناك فارق كبير في حالتي النفسية بعد كتابة هذا البوست

هناك ١٩ تعليقًا:

سندباد يقول...

احنا يهمنا حالتك النفسية
واللي يهمنا اكتر اسلوبك العقلاني في التفكير انك مش عايزة تكبري الموضوع وان دي حاجات بسيطة ممكن تعدي بارك الله فيكي وربنا يكملك بعقلك كمان وكمان وانا لما هاقعد مع الاخ ابو الدرويش هابقي اعاتبه بيني وبينه
ياريت يكون في كتير زيك كانت البيوت المصرية بقت زي الفل
تحياتي

bastokka طهقانة يقول...

لا يهمك كله حيعدي
انا متاكده انه يقصد كل خير و انه عارف انك وراه تقدري تسدي في اي موقف ثقة يا بنتي
و بعدين دي فرصة حلوة تتفسحي على حس البنية و تديها اكل جاهز و اخر بلطجة
يا رب اجازة سعيدة

اوروفوار

Ehab يقول...

يا ستي كل الحكايه ان الرجاله لما بتقعد مع بعض ساعات بتدبس في موضوع كده غصب عنه وفي لحظه يحسبها مع نفسه يلاقي مراته طيبه وجدعه ومش هاتخزله في موقف اتدبس فيه يقوم ينبسط كده وبكل ثقه يقول خلاص انا موافق المصيبه ان الناس ساعات مش بتقدر التضحيه وبعدين عايزك تحطي اعصابك في تلاجه لأن معنى ان ابوها ناصح كده ودبس جوزك في العزومه دي ان بنته ممكن تطلع زنبجيه زي ابوها وبتاعة مصلحتها انا مش قصدي اخوفك بس اصل الواحد شاف العجب مع الناس اعشمانين دول اما لو جوزك قالك دول طيبين وانا اللي اقترحت الفكره متصدقيش هي اللعبه بتبقى مسبوكه عشان يحس ان هو اللي عرض عليهم
عايزك بقه انتي اللتستكرديها هي وابوها
ماشي
وكلمه في ودنك يا بخت جوزك بزوجه صالحه زيك ربنا يسعدك ويجازيكي خير
برافو عليكي
سلااااااااااااااااااااااااااام

غير معرف يقول...

شاهي انا متأكدة انك قدها وقدود ياقمر وهتشرفي ابو الدراويش قدام صحبو وتفسحي الضيفة وبرضوا انتي كمان تغيري جو على حسها

بالنسبة للاكلة بقى ياريت تعمليلها مسقعة باللحمة المفرومة اصلي بحبها اوي وياريت تبعتلي طبق حطيه على باب مدونتي

تحياتي

غير معرف يقول...

عجبني قوي هي دي الحياه الزوجيه تضحيه
اكيد الدرويش مقدر دا ومش بيعمل حاجه الا من عشمه فيكي

Doba يقول...

شاهى - وحشتينى أولا

ثانيا بقى
الزواج ما هو إلا علاقة متبادلة ما بين اتنين - هو بيروح وبييجى وبيتعب وانتى عليكى الباقى وهضم صوتى لكل البلوجرز اللى ردو عليكى فى انك قدها وقدود وانه معملشى كده غير لأنه واثق من أنك هتسدى بداله

انا بس عاوزة اقول حاجة بسيطة
واضح انك متعودة عالمواقف اللى من النوع ده وانا شايفة ان المشكلة أنه مقلكيش أو بمعنى آخر مقدرشى مشاعرك - الست فعلا بتبقى محتاجة تسمع كلمة حلوة وقصادها تدى الدنيا بحالها - واضح ان جوزك مشغول عنك شوية - فنصيحتى ليكى كونى سداده زى مهو متوقع وبعد رحيل الأصحاب اعملى هدنة وخلى الاولاد عند مامتك واتفسحوا يوم مع بعض او قضوه سوا فى اى مكان حتى لو فى البيت فى جو رومانسى

انا مش بقول الكلام ده علشانه - انا بقوله علشان علشان تبقى فرحانة ولما انتى هتفرحى تأكدى أنه هيطير بيكى

مستنية البوست الجاى يكون بيموت من الضحك - تحياتى يا شاهى

هبة

Jobove - Reus يقول...

please visit, thank

The Manager يقول...

الله جميلة البلوج دى جدا

وحضرتك اسلوبك فى الحياة جميل والله ياريت كل الزوجات زيك كدة , إن شاء الله ربنا يرزقنى بواحدة بنت حلال كدة :)

واول زيارة ليا البوست رائع جدا واحييكى على رأيك وعقلانيتك النادرة

وإن شاء الله كله بثوابه , لكى الجنة إن شاء الله

والأكل بتاعك للأسف محصليش الشرف واكلت منه قبل كدة , فممكن اتعزم عندكوا بسرعة كدة قبل ما البنت تيجى علشان اقول رأيي بصراحة :D

سعدت جدا بزيارتى هذه

shahy يقول...

سندباد......... طهقانة


الشنكوتي........شيرين

احمد..........هبة

انتم احلى اصحاب في الدنيا
ربنا يخليكم وترقعوا من روحي المعنوية كمان وكمان

.......

سليم
الحمد للة انك وصلت للبلوج بتاعي
اصل انا دخلت عندك مرة من زماااان قبل لما اعمل لنفسي بلوج وعجبتني جدا مواضيعك بس للاسف ماعرفتش اجي عندك تاني
شكرا على كلامك الجميل المشجع
والحمد للة اني عرفت اسم المدونة بتاعتك
كدة خلاص مش هاتوة تاني
تحياتي

تامر حسين يقول...

اكيد طبعا حالتك النفسيه هتكون مش ولا بد
بس معلش استحملي عشان خاطر جوزك
ده موقف اضطراري وحاولي تعديه بنعومه عشان تتشال ليكي في الذكريات الجميله
تحياتي

طهقان يقول...

عايز اقول لك
ان دي بتبقا ثقة كبيرة وحب منه لك
واثق فيكي ان وراه رجالة

وان انت وهو حاجة واحدة
ومش في باله ابدا انك ممكن ترفضي شيء من طرفه


خدي الامور ببساطه
وكبري
دماغك

Doba يقول...

انتى جبتيلك فدانين درة ولبدتى فيهم ولا ايه - يا سيدى حن علينا أو لمح بكلمة

وينك يا أم شينيور
هوبا

الدرويش المرووش يقول...

شوشو هانم

لميتى عليا سكان الفضاء السيبيرى
ماشى

ربنا يسامحك
على كل حال أنا دلوقتى فى مطار إستنبول و قاعد بأفكر فيكى و أنا ميت من التعب
إتهد حيلى

أنا صحيح بأستغلك فى تخليص بعض متطلبات الشغل غير حمل العيال
لكن أعمل إيه و على رأى الست أروح لمين
و كمان ورده قالت أنا ليا مين غيرك
و الحياه مشاركه و الست مالهاش إلا بيت جوزها و الطبيخ نفس و الجنس الناعم ناعم
و اللى يحبنا مايضربش نار فى الفرح علشان الرقاصه حامل

نفسى أريح لما أوصل بس ورايا 3 إجتماعات بكره إنشاء الله

عايز أقعد فى البيت يومين بس من نفسى

أنا هأوصل على الساعه واحدة صباحا إنشاء الله

ملحوظه

أنا عزمت واحد زميلى جزائرى على غدا و عشا و بياته 3 أيام حسب الشرع الإسبوع الجاى

ملحوظه على الملحوظه
الراجل طلع أصيل و هايجيب معاه أخته و جوزها

ملحوظه على ملحوظة الملحوظه

جوز أخته طلع أرجل منه و هايجيب قبيلة سيدنا عقبه بن نافع معاه


على فكره رغم الزحمه اللى إنتى عاملاها وحشتينى مووووووت
إبقى شوفى لنا مدونه محندقه كده على قدنا لوحدنا

أبو الدراويش

shahy يقول...

تامر حسين
اولا
اهلا بيك
ثانيا
انا جوزي بينسى كتير
تفتكر هايشيلي الموقف دة في الزكريات
هانشوف
تحياتي
............

طهقان

انت شايف كدة
حاضر من عنيا
بس البنت عاوزة تدخل السينيما من واحدة لتلاتة الفجر
تفتكر برضة اكبر دماغي
سلام يا استاذ
................
دوبة

لا ابدا ولا درة ولا حتى ترمس
انا بس مشغولة مع الضيفة
وعلى العموم الجلاء تم خلاص هاكلمك يوم الاحد ان شاء الله

سندباد يقول...

جيت اطمن عليكي ايه اخبارك

Doba يقول...

فى إنتظارك يا قمورتى يا حلوة
ثم انا شايفة مراسلات وحاجات كده من ابو الدراويش ماشية معاك ياباشا - اه بنق عندك مانع

تحياتى يا شوشو هىهىهىهىهىهى

3abdo me7tas يقول...

بجد صعبتى عليا جدا بس وانا قاعد اقرى الردود قابلى الرد بتاع الدرويش المرووش بجد حرالم عليكي انتى معاكى راجل زى العسل اهو محدش يزعل منه ابدا وأكيد فيه ظروف فى شغله اللى كله عزومات ده ربنا يخليكو لبعض

shahy يقول...

شكرا يا عم عبدة
دة انت اللي عسل

بس برضة الواحدة محتاجة كلمتين كدة حلوين
والا انت اية رأيك

3abdo me7tas يقول...

كلامك صح
غلبتينى فى الحته دى
انتى فيه يا عم الدرويش تعالى اتكلم قول حاجه
:)