السبت، ٢ يونيو ٢٠٠٧

رحلة سعيدة

كان عندي عزومة من يومين هابقى احكلكم عليها بعدين
المهم دي كانت حجة كويسة علشات ابعت العيال التلاتة عند ماما
ايوة التلاتة (يا عيني يا ماما يا ترى عاملة اية دلوقت؟!و
ويا ترى العيال عاملين اية في بابا)معلش ربنا يخليكوا

الدرويش كان اجازة امبارح فقررنا نخرج
رحنا السينيما وبعدين قلنا نتغدا برة ودخلنا فعلا المطعم
يا سلام قاعدة انا وهو لوحدنا ومفيش حد بيقولي:
قومي ركبيني المرجيحة وزقيني
ـ ماما انا عاوزة اتزحلق
ـ ماما انا عاوزة اعمل بي بي
ـ ماما قومي العبي معايا
ـ ماما الشينيور زقني جامد
ـ ماما الرايقة مشيت وسابتني لوحدي
هدوء تام
طبعا كان في ناس كتير في المطعم بس برضة كنت حاسة بهدوء وتفرغت للفرجة على الناس
ونظراتي كلها كانت للشباب والشابات اللي موجودين وكأني اول مرة اشوف ناس
خير اللهم اجعلة خير
اية اللي انا شيفاة دة؟
شاب محترم مربي دقنة وعامل سكسوكة...ماشي عادي
لكن مطول شعرة تقريبا اطول من شعري دة بقى مش عادي يعني الدقن مش ماشية مع الشعر الطويل
خالص حاجة غريبة........اية ..اة....حرية شخصية...طيب
واحد تاني رفيع و وشة صغير وعامل شعرة كانيش فظيع لدرجة يا عيني الواد مش قادر يسيطر على دماغة
يجي شوية هوا يمين..دماغة تروح يمين..شوية شمال ..تروح مميلة ناحية الشمال...طيب اية دة كمان؟....موضة
اة..حاضر...

لألألأ دي بقى مصيبة.........م
انا:الحق يا ابو الدراويش الواد دة قاعد وهدومة الداخلية باينة.....روح قلة يرفع البنطلون شوية يا حرام دة مش
واخد بالة خالص
ابو الدراويش:اسكتي
انا:ينوبك ثواب انت مكسوف والا اية؟
ابو الدراويش:يا بنتي اسكتي ماهو اللي قاصد يعمل كدة دي الموضة يا جاهلة
انا:انت اكيد بتهزر الموضة دي عندنا هنا في مصر؟ ودة من امتى ان شاء الله؟
ابو الدراويش:من بدري بس انت اللي نايمة على ودانك
انا:خليني نايمة وجاهلة احسن..بكرة تبقى الموضة انهم يلبسوا البوكسر فوق البنطلون واللي يعيش ياما يشوف

وتلاقي الواد قاعد عادي خالص كأنة في بيتهم..قاعد على كرسي ورجلة على كرسي ومرحرح على الاخر
يعني اللي اعرفة انة في مكان عام ولازم يكون في احترام شوية للمكان وللناس الموجودة
والا دة كمان يبقى جهل وتخلف

البنات بقى ويا سلام على البنات
كانوا بنتين
الاولى
عارفين لما واحدة تكون لابسة مايوة وتلبس فوقة تي شيرت كت وتلف على وسطها حتة قماشة
تقريبا بيسموها كاش مايوة
اهي البنت دي كانت لابسة كدة وكأنها على البحر لأ واية تقريبا حست انها سقعانة راحت مطلعة
طرحة من شنطتها وحطتها على كتفها ال يعني كدة دفيت خلاص...ياشيخة بلا قرف
الثانية
بدي كت معفن ومقطع وزوقة منيل(يعني لو عندي هامسح بية السيراميك)وبنطلون جينز من ابو وسط ساقط
وكل شوية ترفع فية طيب يا بنتي عليكي من دة بأية ما تلبسي حاجة مريحة علشان تبقي قاعدة براحتك
في شعر جميل للشاعرة ايمان البكري عن الموضوع دة هابقى اكتبة في الأخر

رحلة العودة
بعد ما ضغطي ارتفع قلت اسمع حاجة واحنا في العربية تهدي اعصابي شوية
جيت اشغل الكاسيت لقيت الدرويش بيطفية وبيقولي انا هاغني..طيب كويس
رجعت ظهر الكرسي لورا شوية وغمضت عنيا وقلت استمتع بأغاني الحب والغرام
وفجأة بدأ يغي.......................كام عام ومواسم عدوا وشجر اللمون دبلان على ارضة
قلت معلش هو بيحب محمد منير ودي افتتاحية والرومانسي هايجي بعد كدة
خلص دي ودخل على التانية وقال.......بعد ما ادى وبعد ما خد.............شد لحاف الشتا م البرد
قلت اة بانت مفيش رومانسي.......مفيش عاطفي...هي طالبة معاة وطني خلاص النوم افيد...خ خ خ خ
وصحيت على.......عم بطاطا لذيذ ومعسل عمرة ما طاطا لغير الله.........والغريب والعجيب انة بقى
مستغرب انة مش عاجبني وقالي اية دة هو في حد مابيحبش محمد منير
انا:ايوة بحبة بس هو كمان غنى اغاني تانية حلوة..مالها..لما النسيم بيعدي.........والا حتى سو يا سو
اي حاجة غير اللي انت قلتة دة انت كان ناقص تغنيلي خلي السلاح صاحي
الدرويش:ضحك مع شوية تريقة
بس انا بقى ماسكتش ورحت مغنية....شيد قصورك على المزارع من كدّنا وعمل ادينا..................م
ودي كانت نهاية الرحلة السعيدة
...............................
شوفوا شعر ايمان البكري
عذرا على اي اخطاء املائية
.............................
يابنت بلدي عيب....لمّا اللجام هايسيب....يسترخصوكي الناس
ف بنطلون مزنوق.....وبلوزة شبر لفوق...ولا حتى في الجمباز
عاريتي تحت وفوق...ولا عادش عندك زوق....ولا حتى في احساس
لحم الخروف مدبوح...بنجيبة بعد الروح...ماتحصل الانفاس
ولحمتك بالكوم...دكان وطول اليوم...مفتوح لأرخص ناس
يخرب زمنا زمان...كأن عمر ماكان...لنا اصل ولا اساس
.............................
الواحد مش عارف هو عجّز والا بقى دقة قديمة والا اية الحكاية؟

هناك ٢٤ تعليقًا:

سندباد يقول...

تحياتي علي البوست الجميل ده بصراحة انا بقالي فترة مضحكتش بارك الله فيكي والظاهر فعلا اننا بقينا دقة قديمة والمصيبة لما تكلمي حد فيهم يبصلك كده وكانك جاية من سنة 19 حسبي الله ونعم الوكيل وبعدين خفي علي ابو درويش مش كده اكيد هو كمان اتعصب من المناظر المخجلة دي
تحياتي

سندباد يقول...

انا صاحب اول تعليق
اي خدمة

فبركة يقول...

هههههههههههههههههههه
بجد تحفة
تسلم ايدك وسعيد بزيارة مدونتك اول مرة وان شاء الله مش الاخيرة
سلام

غير معرف يقول...

انا بقيت يوم ويوم ادخل اشوف حاجه جديده ليكي, تحيه ليكي ول ابو الدراويش بصراحه مش هعلق علي المناظر اللي بتقولي عليها لاني بشوف اكتر من كده كل يوم ودا الطبيعي بتعنا
امال انا مش عايز اتجوز ليه

مصطفى حسان يقول...

انتي عارفه المشكله فين ؟؟
المشكله بقى في إنك روحتي متأخر شوية فكانت الناس مشيت

انتي عارفه لو كنتي روحتي بدري ما كانش حصل اللي حصل

وبعدين هما دايما مابيروحوش عندهم لانهم ماكانوش عاوزينهم يقعدوا معاهم عشان هما ناس وحشين

والأولانيين بقي قالوا إيه

زعلوا خالص

التانيين بقى مش ردوا عليهم خالص لانهم أصلا مش فاهمين حاجه زي ما انا مش فاهم كده

Mirage يقول...

هو ابو الدرويش الحاجة الوحيدة اللى معاه حق فيها
هو فى حد مش بيحب منير ؟

وعلى فكرة مفيش حد بيعجز بدرى اوى كده
بس يمكن انتى اللى مش متقبلة الوضع حبتين
بس موضة بقى هنعمل ايه

ودايما الناس مش بتتقبل الجديد مش لانه مختلف بس لانه غير اللى احنا متعودين عليه
بمرور الوقت بيبقى هو ده الطبيعى ويظهر حاجات تانية غيره بعد مايكون احنا اتعودنا عليه

زى الحلق مثلا اللى بيلبسه الولد برا
اكيد كان ليه انتقادات كتير فى الاول لحد مالناس اتعودت عليه

shahy يقول...

سندباد
انا خلاص اتعودت انك تبقى دايما اول تعليق
بس انت واقف في صف ابو الدراويش
انا ماعنديش مانع
طيب لما هو كان متعصب كان سابني افتح الكاسيت والا هي خانقة برة وجوة
سلاااااااام كبير ياسندباد
...........
استاذ شريف
انا اللي سعيدة بزيارتك وتشجيعك
وتنورني بزيارتك على طووووووول
تحياتي
...........
كابتن احمد
انت بتتكلم بجد
يا حلاوة بقى ليا معجبين بيتابعوني

انا عاوزاك تغض بصرك ماتعملش زيي

اما بقى الجواز فهو امر لابد منة يعني مش هاتقدر تفضل كدةعلى طول لازم هاتلاقي اللي توقعك على بوزك في حبها قول ان شا الله
...........
درش
انت توهتني ياعم انا مش فاهمة حاجة ولما تفهم ابقى فهمني
سلامات
...........
ميراج

مش حكاية اني مش متقبلة الوضع
حكاية ان مش كل موضة نقلدها ممكن جدا تبقى مش لايقة علينا
وانا مش ضد التغير ولا حاجة دة انا كمان بامشي على الموضة بس اللي تناسبني واللي اشوف ان شكلي فيها كويس
يعني لما طلعت الطرحة اللف موضة ولعت في الطرح القديمة ولبست الطرح اللف
ايوة كنت مستغربة شكلي في الاول بس كان كويس وزي ما انت بتقول اتعودت بعد كدة علية

فين البوست اللي هاعرف منة بعدت عن البنت والا لأ؟
سلام

غير معرف يقول...

دي اول زيادرة لمدونتم الجميلة بس بندم اني معرفتهاش من قبل كده روحك حلووووووة قوي وربنا يكرمك يارب وياريت تشرفيني في مدونتي المتواضعة واتمنى نبقي اصدقاء

Doba يقول...

جميل البوست قوى يا شاهى
دمك خفيف قوى وحقيقى انا برده بقيت من المتابعين الجيدين

متغلسيش على ابو الدراوييش علشان يفسحك تانى - بس خليه المرة الجاية ينزلك جامعة الدول فى المهندسين بالليل وانتى تشوفى العجب العجاب

الموضة من وقت للتانى بتختلف - زمان كانوا بيلبسو ميكرو جيب وكان عادى كل حاجات زمان بترجع تانى بس احنا اللى دايما بنستنكر ونقطة تانية - العيب مش عالبنات - العيب عاللى شافهم كده وهما نازلين ومعلمهمشى ازاى يختشو ويخافو من ربنا ودول بقى معليهمشى لوم فحسابهم عند ربنا عسير

كل راع وكل مسئول عن رعيته

تحياتى وسلامى وفى انتظار الجديد
هبة

Doba يقول...

على فكرة
شعر ايمان البكرى اكتر من هايل
يارب حد يقراه ويتعلم

تحياتى

غير معرف يقول...

دمك زي العسل فعلا .. وبجد انا لما بشوف الاشكال دي من الشباب والشابات بقرف .. ربنا يهديهم

bastokka طهقانة يقول...

ههههههه
طريقتك لذيذة دا انت كده حتنافسيني و يمكن تتفوقي
الى الامام
ربنا ما يحرمني منك

shahy يقول...

قلوب حائرة

انا سعيدة جدا بتعليقك دة وانا لسة جاية من عندك وبجد قلبي بيرفرف مش عارفة لية
بس انت عارفة كلامك دة معناة انك فهمة الزواج كويس وبجد بجد يابختة اللي هاتبقي مراتة
ربنا يرزقك بابن حلال يستحقك

............

هبهوبة الجميلة
كلامك صح جدا
بس ممكن يكون العيال دي مخها جزمة واهليهم مش بتقدر عليهم
ربنا يرحمنا ويحفظ اولادنا من الافكار المنيلة دي

ايمان البكري دي حتة سكرة واكيد هابقى اكتب شعر من اشعارها تاني
بس على رأيك يارب حد يقرا ويتعلم
سلام يا جميلة
............
ايامنا الحلوة
شكرا يا قمر
وربنا يهدي العيال المجانين دول
تحياتي

shahy يقول...

طهقانة يا طهقانة
ياليلة بيضا وليلة نور
الف حمدلله على سلامتك قلقتيني عليكي بجد
لوهايبقى في منافسة بيني وبينك يبقى هاقفل المدونة فورا وانتي عارفة انا فتحتها من الاول لية
انا سعيدة جدا بعودتك ومستنية البوست الجديد بتاعك
يالا بسرعة دي الغيبة كانت طويلة قوي
سلام يا حبيبتي

washwasha يقول...

بوست لذيذ احييكي عليه

بس احنا مش دقة قديمة ولا حاجة
ماهو كانو زمان في افلام السبعينات بيلبسو افظع من كدة بس المشكلة ان زمان كانت الموضة الميكروجيب والميني جيب وما كانش مهم ان رجليهم تبان
لكن دلوقت حكم الزمن ملاحظة انهم بيلبسوا بنطلونات طويييلة بس مش واصلة لفوق ولا لا اصل الموضة في الآخر نسبة وتناسب
حتلاقي ان الي لابس بنطلون كويس وماسك عليه لابس فوقيه بدي ستوماك يعني هية هية برده
ههههههههه
ربنا يعافينا

ta5areef يقول...

هو انتى اول مرة تخرجى من البيت من 5 سنين ولا ايه؟؟
انتى مش دقة قديمة
هم اللى اولاد ستين قديمة
الله يرحم المبادئ والاخلاق
يلا نعيط عليهم
هه؟؟

Mirage يقول...

البوست موجود من امبارح على فكرة
بس انتى اللى شكلك مش سائلة

الطائر الحزين يقول...

كل ده ميهمينيش اللى يهمنى اهلهم فين وان كان الولد لابس بنطلون ساقط يبقى اكيد الاب ساقط وان كانت البنت لابسة بدى يبقى الاب بباروكة وبيبارك دة
هما فين يا خيبتى لا يكونوا كانوا معاهم وشافيفين وبيشجعوا كمان
اخص على كدة
تحياتى

سندباد يقول...

جيت اطمن عليكي واشوفك كتبتي حاجة ولا لاء
فين الوحي

أُكتب بالرصاص يقول...

مبروك افتتاح المدونة
والانطلاقة الجميلة دي


تحياتي

Ehab يقول...

يعني هو هنيدي قال في صعيدي في الجامعه الأمريكيه حد ييوسع البناطيل الحريمي دي
دلوقتي العمليه خربت خالص والشباب تعبان اكتر واهالي الناس د معندهاش فكره عن ان بناتها كده بقوا شبه الغواني واهالي الشباب ناسيين انهم كده مش بيربوا راجل ينفعهم ويشيلهم لما يكبروا لأ دول بيربوا طحش ميعرفش يعمل لنفسه اي مصلحه فما بالك ببلده
وفي الأخر احب اقولك متزعليش من ابو الدراويش انا نفسي مش عارف ليه في عز ما نفسي اقول كلام رومانسي بتطلب معايا اغاني عجيبه والبنيه الغلبانه تقعد تطبطب عليه وتقولي خلاص معلش حقك على اهلي بس اسكت
صدقيني هو تلاقيه كان عايز يقولك كلمتين حلوين بس النشوه نستهمله
سلااااااااااام

احساس لسه حى يقول...

عزيزتى
انتى حنينه اوى ومطيعه باين الفرق اللى بينكم انها طفله صغيره وانتى طفله كبيره ملقتش منك اى اعتراض على اى حاجه منها
بصراحه ساعات ادام براءه اللى ادمنا منقدرش نرفضله طلب
سلااااااااام

حسام مراد يقول...

استمتع وانا بقراء التدوينه بجد
حسيت انى كنت خارج وبتمشى معاكم

على فكره البنات دول معدوش بيستفزونى عارفه منين اللى بيستفزونى اللى لابسين طرحه فوق وتجت جيب قصير وتحتيه ال ايه تقريبا بيقولوا عليه استرتش كارينا او شراب كارينا
دول لما بشوفهم بكون عايز اضرب واحده منهم عملين انهم لابسين طرحه

وعلى فكره شعر ايمان البكرى جاااااااامد جداااا ا انا اول مره اقراء اعرفه او اقرائله حاجه

يلا سلاماااااااااات
تحياتى
شغال

مدونة حكومتى ملاك يقول...

يقول الرسول (صلى الله عليه وسلم)"ان لم تستح فاصنع ماشئت ".
وللأسف قد ضاع الحياء فى هذه الامة بل وضاع الذوق معه فلم نعد نجد من يستحى من أفعاله ولم نعد نجد الذوق فى الحياة
يعنى اى حاجة فى اى حاجة.


عمار صبرى