الثلاثاء، ٣١ يوليو ٢٠٠٧

شوية تخاريف

ورجعت تاني...........على رأي الرخمة ماريا
رجعت من عند ماما وهاقول لكم شوية حاجات حصلت معايا

البية البواب مشكورا اتصل بيا وكان فاكرني غضبانة عند امي
طيب لوكنت غضبانة بصحيح تفتكروا كان هايعمل اية؟
على العموم الراجل كان عاوز يخدم بس مفيش نصيب المرة دي

..............................

الواد الشينيور اللي عندة 9 سنوات شعرة طول وهو اصلا دماغة كبيرة
يعني لما شعرة بيطول بيبقى شبة البطيخة اللي لابسة باروكة وانا مش ممكن
اسيبة كدة ابدا فقلتلة
يالا يا حبيبي علشان تروح تحلق
الشينيور:لأ يا ماما انا مش عاوز احلق
انا: لية؟.............بمنتهى الهدوء
هو:انا عاوز اطول شعري
انا:ناااااعم..........بمنتهى الردح
هو: عاوز اطولة ذي دلبيارو ـ طبعا انا مش عارفة الاسم بينكتب ازاي
انا: ودة يطلع مين ان شاء الله
هو:دة لاعب كورة في ايطاليا
حاولت اتمالك اعصابي وقلت لة
مش مفروض اننا نقلد اي حد مش يمكن شكلك يبقى وحش وانت مطول شعرك
احنا نروح للحلاق وتقولة وتاخد رأية ولازم هو اللي يظبط الحكاية دي
والحمد للة ربنا هداة ونزل معايا بس بشرط اني اشتري لة جل لزوم النيو لوك الجديد

....................
البت الجبارة اللي عندها 3 سنوات شافت اخوها بعد الحلاقة وجالها هس هس في دماغها
الجبارة: انا عاوزة احلق شعري واعمل سبيكا واحط جل
انا: يا بنتي اسمة سبايكي ومفيش بنات بتحلق وتحط جل
وطبعا بما انها جبارة يعني رأيي مالهوش اي لازمة واللي هي عاوزاة لازم يمشي
وبعد مباحثات طويلة وفشل القمة اللي حاولت اعقدها معاها اخدتها ونزلت على الكوافير
وقصت شعرها ألاـ جارسون ومش عاوزة اقول لكم على شكلها دلوقت قمر 14

......................
لما باكون عند ماما بيكون في حرية شوية
مش معنى كدة ان ابو الدراويش حابسني لأ ـ خلي نيتكم حلوة
انا قصدي اني بأرمي العيال هناك وانزل ازور اصحابي...جيراني...قرايبي
والمجاملات العادية.....نجاح...جواز...زيارة مريض... الحاجات دي
المشاوير دي كلها يعني ركوب مواصلات قلت اسرع حاجة مترو الانفاق
لقيت الناس بتتفتش قبل الدخول وخصوصا اللي معاهم شنط
ومالة افتح الشنطة للأستاذ المحترم اللي بيفتش
شنطتي فيها محفظة ومناديل وموبايل ومفاتيح واكيد فلوس طيب حاجات عادية
الاقي الظريف بيقولي اية..........؟
افتحي المحفظة
انا : نعم وهي المحفظة هايكون فيها اية؟ ـ وفتحتها طبعا
الظريف: دي اجراءات امنية يا مدام اتفضلي
الراجل حسسني انة وزير الداخلية وانا مش واخدة بالي
اعوذ بالله هي الناس جرى لها اية؟
والغريب بقى اني لما نزلت في محطة انور السادات لقيتهم مش بيفتشوا اللي هايركب من هناك
يعني هي الاجراءات الامنية ماشية على سطر وسايبة سطر

.......................

كان يوم جميل من الايام اللي كانت حرّ موت وكان عندي ميعاد في التحرير
وطبعا قلت لنفسي بلا مترو بلا كلام فاضي انا هاروح اركب الاتوبيس المكيف من الموقف
ويارب بس يكون التكيف مش عطلان ـ متفائلة قوي
وفعلا رحت الموقف والاتوبيسات كانت موجودة بس الابواب مغلقة
سألت كمسري كان قاعد على المحطة
انا: لوسمحت فين الاتوبيس اللي بيروح التحرير؟
الكمسري: اي واحد من دول هايروح هناك
انا : طيب الباب مقفول هو هايطلع امتى؟
الكمسري: اسألي الناظر اللي قاعد في الكشك دة
انا : السلام عليكم هو الاتوبيس هايطلع امتى
الناظر: قريب ان شاء الله
انا: ايوة حضرتك يعني امتى؟
الناظر: ربنا يسهل.....لما السواق يجي
انا: يعني هو في ميعاد الاتوبيس هايطلع فية والسواق عارف كدة والا من غير مواعيد
طبعا الناظر اكبر من انة يرد عليا تاني فرد عليا واحد كان قاعد معاة
هاهاهاها ربع ساعة كدة يا مدام هاهاهاها مفيش مشكلةهاهاهاهاالعجل موجود
هاهاهاها بس فين السواق هاهاهاها فين السواق هاهاهاها
كان نفسي اقولة بتضحك على اية يا عبيط بس انا مؤدبة ومشيت وسيبتة وطبعا ركبت تاكسي

بس عاوزة اعرف بجد هو كان بيضحك فرحان يعني والا بيتريق عليا
اوعوا تقولوا بيتريق هو انا سألت على حاجة غريبة والا اية؟

هناك ٢٧ تعليقًا:

Doba يقول...

هههههههههههههههههههه
هههههههههههههههههههه
هو السواق فين - ههههههههههههههه

ايه الفقر اللى البلد دى رايحاله انا مش عارفة - عموما احمدى ربنا انك ركبتى تاكسى - لان فى الحر ده التكييف بيبقى يادووووووووب جايبلك نفس تشميه وياريته اكسجين ده انتى بتصارعى علشان تتنفسى مع هبوط حاد وسخسخة

بالنسبة للنيولوك - عادى بقى اتعودى على كده من الشينيور - فهو فى مرحلة تكويين الذات ولازم طبعا وضرورى يثبت نفسه بحاجة - بس عموما ياريت تستغلى الفترة دى وتوجهيه لحاجة يكون بيحبها ويستثمر بيها وقته ويطلع فيها طاقته

وبالنسبة للجبارة الله يعينك - وجواب شكر من كل المدونيين لعم البواب عن سؤاله عن حبيبتنا شاهى

الحمد لله انك ياختشى نضفتى المدونة من العناكب حاكم راس محتاس وراسى بقت ملقف ليهم بيستنونا على طووووووووول

تحياتى وسلامى -- هبة

emos يقول...

el sawa2 kan beyed7ak 3ala 7'ebethom el te2ela
el buses mawgoda w mafesh sawa2een
3ady welcome to egypt

الطائر الحزين يقول...

وايه رأيك اللى بيفتشوا الخارجين من المحطة مش اللى داخلينها بس


اما الناظر فهذا مفكر نفسة فى مدرسة والشعب كله تلاميذ عندة كان ناقص يقول لك شوفى جدول الحصص

تحياتى

سندباد يقول...

اخص عليا اول مرة يفوتني اول تعليق
معلش سامحيني اوعي تزعلي مني
اخبارك ايه
حمدالله علي السلامة بوست لذيذ وعجبني اوي مباحثات القمة والمناقشات الحادة مع الاولاد ربنا يخليهم وسلميلي اوي علي الجبارة اصلها بتفكرني بتنشيف دماغ الصعيدية بنتي اللي دماغها صعيدي علي حق
تحياتي وحمد الله علي السلامة

Mirage يقول...

حمد الله على السلامة ياست شاهى

ياللى بتغيبى علينا كتير


سيبى العيال براحتها اللى يحلق يحلق واللى يطول يطول

عشان لما يكبروا ميبقاش عندهم كبت وميبقوش طالعين محرومين من حاجة

ده غير بقى ان هيئة النقل العام دى كلها عايزة الحرق

الة ادب ووقاحة وصفاقة

ربنا يعدلها قريب

غير معرف يقول...

والنبي الشنيور ده عسل .. والجبارة كمان عيال روشة كده بتوع النيولوك

وبالنسبة للمترو فعايزة اقولك اني بتعذب كل يوم من سخفات اللي بيفتشوا دول وفعلا هما بيمشوا على سطر وسايبيين سطر

البوست جميل اوي ياشوشو

تحياتي

Doba يقول...

عندى تاج تعالو جاوبو عليه - يلا بسرعة قبل مأى حد يسبقكم

مستنياكم
هبة

3abdo me7tas يقول...

صدقينى انا مش هعرف ارد دلوقتى بس مواقف لذيذه انا قلت احط تعليق لغاية ما الحالة النفسية تتحسن
ادعيلي يا ام الشينيور

shahy يقول...

دوبة الجميلة

هبوط حاد وسخسخة
شاطرة ما انتي عارفة كل حاجة اهو

بالنوسبة للشينيور مش شايفة ان دة بدري شوية يعني مش دة السن بتاع التقليد الاعمى والا اية؟

اما الجبارة
انا فوضت امري لله فيها

المرة دي نضفت بزمة


سلام ياام يوسف

..................

ايموس

الف سلامة على العربية

ابقي خلي بالك المرة الجاية وتعيشي وما تاخديش غيرها

صدقت
السواقين بيضحكوا على خيبتهم التقيلة

يا بنتي مصر مش ليها ذنب
الناس هي اللي بقت فظيعة

................


الطائر الحزين

طيب والخارجين بيتفتشوا لية ان شاء الله
يكونش هو دة قانون الطوارئ

صحيح كان ناقص يقولي بصي في الجدول وانتي تعرفي
ربنا يرحمنا من الناس اللي مخها تعبان دي


.............

shahy يقول...

سندباد

اوعى تقول كدة
معلهش البت هبة سبقت المرة دي بس انت برضة اول تعلق بالنسبة ليا

الله يسلمك ويخلي لك بنتك ام دماغ صعيدي

طيب احنا مش صعايدة امال الجبارة دي طالعة لمين

صحيح هو انت بتتعامل ازاي مع المخ الصعيدي
الله يسترك لو عندك طريقة قولي عليها

..............

ميراج

الله يسلمك

حاضر هاسيب كل واحد براحتة بس لو جية وقالي عاوز بوكسر يبقى انت اللي هاتجيبة يا استاذ...اتفقنا

طيب البت اللي عاوزة تحلق زي الرجالة دي اسيبها هي كمان
بيبقى شكلها وحش قوي وهي لابسة فستان وقرعة

ايوة هيئة النقل عاوزة الحرق بس بعد لما الركاب تنزل

...........

ايامنا الحلوة

والنبي انتي اللي عسل

الله يكون في عونك

الله يكرم اصلك يا سيتي

..............

دوبة

التاج بتاعك طويل قوي

انا هاجاوب على التاج بتاع محتاس قصير شوية يا مفترية


...........

عبدة محتاس

اية النبرة الغريبة دي
احنا مش واخدين على كدة

خير يا رب في اية؟

يارب حالتك تتحسن بسرعة يارب

هاستناك اوعى تتأخر

سندباد يقول...

انا العلاقة بيني وبين رورو وده اسم بنتي جميلة اوي اه صحيح هي دماغها صعيدي علي حق واحيانا بسيبها تعمل اللي هي عيزاه
بس اول لما اقولها خلاص انا زعلت منك بتبقي حاجة تانية خالص تيجي تعتذر وتبوسني وتقولي انا حبيبتك وهاسمع كلامك
ايه رايك ينفع الحل ده معاكي

beeboo يقول...

واضح جدا انك نازلة بدري أوي عن ميعادك يا شاهي
وبتهيألى انا عرفت الراجل كان بيضحك ليه
عارفة ليه؟؟؟
؟؟؟؟
عشان هو السواق
ها ها ها
========
ربنا يخليلك الشنيور والجبارة
ويباركلك فيهم

shahy يقول...

سندباد

للاسف ماينفعش الحل دة لاني لما بقول لها انا زعلانة بتقولي ازعلى
ولازم اهددها بحاجة علشان تسمع الكلام
دة لو لقيت حاجة تنفع معاها اصلا

شكرا يا سندباد وفكرلي في حل تاني

وربنا يخلي لك رورو ويهديها هي والجبارة قول امين

سلام

.............

بيبو

اولا

شرفت ونورت

ثانيا

كان ميعادي في التحرير الساعة4 ونزلت من البيت الساعة 3 وتقريبا المشوار بياخد ساعة الا ربع

تفتكر كان المفروض انزل بدري اكتر من كدة؟

يا خبر ابيض
هو السواق وبيصيع عليا هههههه ممكن برضة

الله يخليك وعقبالك لما يجيلك شينيور وجبارة ورايقة اصل انا عندي تلاتة

سلام

احساس لسه حى يقول...

عزيزتى
الولد الشنيور ده باين عليه هيبقا هاليتى جامد بس لما يكبر
بس سمع كلامك برضوا فى الاخر مطيع
البنت 3 سنين وخليتها جباره
يا جبابرة
على العموم 3سنين دى لو حلقت زلبطه هتكون قمر 14
بس ايه حكاية تفتيش المحفظه دى انا اول مره اسمع عنها
بكره هيفتشوا على لحمنا كمان
الراجل بتاع هاهاهاها اكيد حب يبسط الامور ويسهلهالك
يعنى اللى مردش مش عجبك ولو رد بخشونه مش هيعجبك واللى يرد ويضحك مش هيعجبك برضوا
عجبت لامر النساء
سلااااام

shahy يقول...

احساس لسة حي

النساء دول اللي هما مين؟
اة صحيح دة انا منهم


مش حكاية يرد بخشونة والا يضحك
انا هاعمل اية بضحكة والا زعلة انا عاوزة اجابة مفيدة ومحددة
يضحك بقى والا يكشر دي مشكلتة هو
مع ان سيدنا النبي صلى اللة علية وسلم قال
تبسمك في وجة اخيك صدقة

وكمان دي شغلتة

وفي الاخر
ولا اللي اتكلم بخشونة فادني في حاجة ولا اللي قعد يضحك كمان

وبعدين انت جامع النساء كلهم لية؟
دة في رجال كمان كتير مفيش حاجة بترضيهم

بلاش ظلم في النساء

هو صحيح في نساء فظيعة بس دي مش قاعدة عامة

سلام

Ehab يقول...

شاهي الجميله بجد مش عارف اعلق على ايه ولا ايه بجد فطستيني من الضحك
طيب نقول بالدور كده
اولا فالحه ياختي عشان الراجل خطف اللمبه بتاعتك وطبعا كل اللي هاتخديه من الشركه هو رغي وحوارات خلاصتها انهم مش غلطانين حاولي تهبي فيهم شويه يمكن يكشو منك
اما الباشا اللي عايز جيل والأميره اللي عملت شعرها عند الكوافير ربنا يباركلك فيهم ويحفظهملك ويباركلك في ابو الدروايش بجد ادعيله ربنا يصبره عليكم لأن الست بطبعها بالها طويل مع اسرتها ربنا يحفظك انما الأب دماغه فيها مليون حاجه اصبري عليه في مشغولياته ربنا يسعدكم
وبخصوص الأتوبيس هو انتي بقالك كام سنه مركبتيش الأتوبيس ده كويس قوي انهم عبروكي وردوا عليكي اصلا ده انا وفاخر صاحبي كنا بنتخانق معاهم في المحطه عشان يعبرونا ويقولوا السواق جاي امتى ما علينا المترو بكل مشاكله برده ارحم على الأقل في التزام بالمواعيد شويه
عموما تحياتي وشكرا على سؤالك
سلاااااااااااااااااااااااااااااااام

shahy يقول...

اخيرا عبرتني يا واد يا شنكت
حمد لله على السلامة ياسيدي

حكاية اللمبة دي خلصت اصلهم جابولي لمبة تانية انا صحيح دفعت تلاتة جنية وتلاتين قرش بس مش مهم المهم ان التلاجة نورت تاني


ربنا يصبرة علينا لية ياابني هو احنا بنعملة حاجة دة احنا ملايكة مش شايف النور اللي طالع من الشاشة دة احنا

طبعا ربنا يقوية ويقدرة على المسئولية الكبيرة اللي وراة واعتقد اني واخدة بالي من النقطة دي


بقالي اكتر من خمس سنين
انا اصلا ماروحتش التحرير دي في حياتي غير يمكن تلات او اربع مرات

ماكانوش بيردو عليكم ههههه
اصل الجنس الناعم ناعم والجنس الخشن خشن على رأي سمير غانم

معاك حق المترو ارحم بكتير واهو الواحد يستحمل غلاسة اللي بيفتشوا احسن من انة يتأخر عن ميعادة

نورت يا استاذ واوعى تنسانا تاني

Amal Abdel FATTAH يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
The Manager يقول...

:)

هو موضوع الشنيور طبيعي شوية فى سنه
بس برضه يعني انا مش من رأيي انك تطاوعيه

زي ما قلتيله ان مش اى حاجة يقلدها ...لازم يعرف كدة
دي قاعدة مهمة جدا فى الحياة

ولازم يعرف ان دلبيروا دة إللى خلاه مشهور وشخصية معروفة مش قصة شعره ولكن موهبته او إتقانه لعمله بمعني اصح

والكورة بالنسبالنا كمسلمين يعنى مش بعرف اعتبرها غير هيافة ولاعب الكورة بيشتغل (هايف) وبس
لا مش وبس
هايف وبيستهيف المشاهدين وياخد منهم ملايين كل مبارة :(

يلا مش موضوعنا

موضوع السواق
هما الجماعة دول علشان تعملهم فى الشارع دايما ومع مجتمع منخفض شوية فتلاقيه بيضحك كتير كدة متعرفيش ليه !!
بس اكيد بيضحك على حاجة هو عارفها

وهو علشان مش متعود يراعي الأخرين فبيضحك وخلاص (بعبط)
كان وصفك دقيق
احييكي :D

R.O.U.R.O.U. يقول...

shewayt ta5areef bs raw3aaaaaaaaaa:))

أُكتب بالرصاص يقول...

البيه البواب.. زيه زي اي واحد في مصر ..عشري.. وبيحب يطمن
ولو حكم الامر
يدخل يهدي النفوس

ابقي زودي له الاإكرامية الشهرية شوية
_____________

لا..كلو إلا ديلبيرو

وبعدين انت تحمدي ربنا إن الشنيور بيحب ديلبيرو..
انا الواد ابني مهووس برونالدينهو .لدرجة انه عايز يعمل تسريحة بقه
--------------
خسارة انك قصيتي شعر البنوتة .
دا الواحد بيقعد على نار علشان شعر البنت يكبر ويحس انه مخلف بنات

سندباد يقول...

ايه فينك بقالك فترة مختفية

قضية عم أحمد Ahmed Case يقول...

هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه

بجد حضرتك بتقولى مدونيي حلوة امال اللى يدخل هنا يقول ايه .


بس اللى بيضحك بيصحك ليه؟؟

shahy يقول...

the manager

ازيك يا سليم

شكرا على النصيحة وفعلا لازم افهمة ان دلبيرو دة مشهور علشان موهبتة مش قصة شعرة

بخصوص لاعبي الكورة

لاول مرة هاختلف معاك

انا كنت في الاول شيفاها هيافة وتضيع وقت بس لما يكونوا بيلعبو بأسم مصر بتبقى الحكاية مختلفة شوية ولازم نبقى متفوقين

ولما يكون في لاعب محترم ومتدين وعلى خلق زي محمد ابو تريكة يبقى اية المانع ان الواد الشينيور ياخدة قدوة لية
طبعا في سنة الصغير دة لكن بعد كدة لازم يبقى قدوتة سيدنا محمد صلى الله علية وسلم

اما بقى الراجل بتاع المحطة
كان المفروض يكلمني بطريقة احسن من كدة ويكتم سعادتة دي شوية

سلام يا سليم

>>>>>>>>>>

r.o.u.r.o.u

الله يكرمك دة انتي اللي عسل

نورتي يا رورو

...............

اكتب بالرصاص

يا اهلانات وسهلانات

الف مبروك على البنوتة الجميلة وتتربى في عزك ان شاء الله


ومالة رونالدينهو دة قمر وبيبي فيس بس الله يخليك ابعد الواد عن بقة خلية من بعيد احسن


البت الجبارة بكرة شعرها يطول تاني ان شاء الله المهم ربنا يهديها وتسيبها من حكاية الجل والاسبايكي وتقتنع انها انثى

shahy يقول...

سندباد

انا هنا موجودة

شكرا كتير كتير على سؤالك


..........

احمد رفعت


اية دة

هو انا نظري ضعف والا اية؟

دة بجد

احمد رفعت بيعلق عندي

منور يا باشا

اية التواضع دة؟

مدونتي تيجي اية جنب مدونة سيادتكم

دة البت اختي جالها هطل متأخر بعد لما قريت مدونتك وقال اية عاوزة تجوزك بنتها

ربنا يكرمك يااحمد ويسعدك

اما الراجل اللي كان بيضحك
مش عارفة كان بيضحك عليا والا افتكر حاجة ضحكتة والا اية بالضبط

شكرا على الزيارة

عمرو غريب يقول...

حمدالله علي السلامة

shahy يقول...

عمرو غريب

الله يسلمك
فينك من زماااااااااان