السبت، ١٨ أغسطس ٢٠٠٧

احضرونا يا مدونين

انتم عارفين انا بحب ادخل في الموضوع على طول
الموضوع بقى
انا خلاص دماغي وقفت عن التفكير في الاكل
ـ الاكل بس ـ
وحاسة اني خلصت الاكلات اللي في الدنيا
حاجة مملة قوي انك تقعدي تفكري في الاكل
ومين بيحب اية ومين مش بيحب اية
ـ طبعا الكلام دة للسيدات فقط والرجالة خالعين اديهم ـ
المهم كنت بكلم البنوتة شيرين ايامنا الحلوة وقالت لي اعملي بامية
عملت البامية وتقدروا تقولوا انها كانت كويسة
وجة ميعاد الغدا وحطيت البامية لأبو الدراويش ولقيتة بيقولي
فين البتنجان المخلل؟
انا : مفيش بتنجان فيّ ليمون و زيتون
هو : يعني هو فيّ حد يعمل بامية من غير بتنجان مخلل
انا: معلهش المرة الجاية هاعمل مع البامية بتنجان حاضر
بيني وبينكم المرة الجاية اللي هاعمل فيها بامية مش هاعمل بتنجان برضة
لية بقى ؟ اقول لكم
في مرة من المرات طلب مني ابو الدراويش بتنجان مخلل
عملت البتنجان ...قالي
لأ مش هو دة البتنجان المخلل بيبقى مسلوق
اتاري هما عند ماماتة بيعملوا المخلل مسلوق
احنا بقى عند ماما بنعملة مقلي
ومن هنا ظهر الاختلاف
خلاص مفيش مشكلة اتصلت بطنط وسألتها بتعمل ازاي البتنجان مسلوق
علشان ابقى اعملة زيها بالضبط
وفعلا عملتة ولقيتة بيقول
لأ يعني مش اوي طعمة غير اللي ماما بتعملة
وفي مرة كانت طنط عندنا وقعد يقول لها اعملي بتنجان مخلل وخلي شاهي
تشوفك بتعملية ازاي علشان تتعلم منك
ـ اوكي بيجامل ماماتة هاعديها ـ دة طبعا في سري
وقفت مع طنط في المطبخ ولقيتها عملت زي ما انا عملت بالضبط لا حاجة
زادت ولا حاجة نقصت
وبعد فترة عملت اعادة للتجربة ولقيت الكلام نفس اللي فات
من وقتها اتفقت مع نفسي اني ما ادخلش البتنجان المخلل بيتنا تاني
سواء مقلي او مسلوق
ـ لان بصراحة حتى المقلي مش بيطلع زي اللي امي بتعملة ـ
واكتفيت بأني اكل البتنجان عند ماما
وهو لما طنط تيجي تبقى تعمل لة المسلوق
مش كدة احسن.........والا انا غلطانة ؟
اما صحيح دي بقت حاجة بتنجان خالص

هناك ٤٨ تعليقًا:

قضية عم أحمد Ahmed Case يقول...

اول تعليق هقول حكمة قالها اللى قبلى

بنات هذه الايام
اذا تزينت فتنت واذا سمعت نشرت واذا طبخت قتلك .

الله يعين الرجاله

klmat يقول...

ازيك ياشاهى
واللهى برافو عليكى انك سألتى
ماماته على الطريقه مش عيب
ابدا وكل واحد فينا بيحب اكل امه
حتى اللى تلاقى اكل ماماته
مش اوى بيحبه نتيجه التعود
على فكره مدونه حواء فيها
اكلات وحلويات رائعه
بوست جميل ودمه خفيف
تحياتى وسلامى

الدرويش المرووش يقول...

و هو فيه أحلى من طبيخك؟ ده إنتى ممكن تفتحى مطعم

تسلم إيديكى ودايما تمتعينا


أبو الدراويش
مركز السموم و الحموم
إمبابه

جبهة التهييس الشعبية يقول...

وانت مالك مأخداه عليكي كده

وللا انا مالي ياختي لبعدين يخش يكسر لي المدونة

shahy يقول...

احمد رفعت

انا سعيدة جدا انك اول تعليق

لية كدة بقى
على فكرة انا مش من بنات اليومين دول والحمد للة اني مش منهم

انا كنت اخر واحدة في النوع بتاعي هههههههه

يا عمونا انا عندي 32 سنة ومتجوزة من 10 سنين اية رأيك بقى

................

klmat

اهلا اميرة هانم

انا قلت اسألها علشان مش يبقى عندة حجة وبرضة مفيش فايدة

معاكي حق بس انا حمايا كان دايما بيقول كل واحد بيتعود على عك مراتة

يعني المفروض يكون اتعود على العك بتاعي

ممكن تبقي تبعتي لي اللينك بتاع مدونة حواء يمكن نستفيد منها حاجة وهابقى ادعي لك

سلام يا اميرة هانم
لايقة عليكي قوي كلمة هانم دي

shahy يقول...

الدرويش المرووش

وقعتك بيضا

انت بتتريق عليا

علشان كدة داخل تقولي تسلم اديكي من غير ما تدوق

طيب انا غلطانة اني عملت لك صلصة مع الكشك وانت عارف اني مش بحبة بصلصة وعملتها علشان خاطرك

وتخرج بالسلامة من مركز السموم يا حبيبي
بس من هنا ورايح هاعملك ابونية مع المركز

shahy يقول...

جبهة التهييس الشعبية


اخيرا شوفت تعليق ليكي عندي

انا بجد بجد مش عارفة اقولك اية

انا جالي هبل لما شوفت تعليقك

انا عارفة اد اية انتي مشغولة
بس انشاالله يخليكي يا نوارة ابقي تعالي عندي تاني


انتي معاكي حق انا اللي اخدتة عليا
كان المفروض لما قالي فين البتنجان
كنت قولت لة

كل وانت ساكت ما عملتش بتنجان واذا كان عاجبك بقى عندك الليمون والزيتون هاتاكل منهم والا اشيلهم


ما تخافيش مش يقدر يعمل اي حاجة في المدونة عندك لان حبايبك كتير وهايخاف يعمل حاجة

سلام يا نوارة الانتصار

غير معرف يقول...

عجبك كده يا شوشو خلتي عم احمد يقول ايه ماشي ياعم احمد طب والله بنات اليومين دول مية مية وبيعملوا اكل تحفة بس انتم اللي مش واخدين بالكم اقولك كمان سنة ونص ولا سنتين ابقى اسال احمد خطيبي على اكلي ساعتها هيقولك طبيخك تتطور قوي ياحورية وادي جزاك يا ست شاهي حد يسمع كلام ايامنا الحلوة بتاعت صنية السمك

Ehab يقول...

حرام عليكي يا شيخه الراجل نفسه في شوية بتنجان تقومي تحرميه منهم وعموما بيني وبينك كل واحد اتعود على اكل امه سنين وعمر الكل اللي بيحبه من ايدك ما هيغنيه عن اكل امه مش بقول كده عشان تزعلي بس اكيد هو دلوقتي مش بيستطعم اي اكل بره البيت غير اللي بتعمليه انتي عشان الواحد مش بيستطعم الأكل بلسانه بس لكن بإحساسه ان هو ده اكل زوجته اللي عملته عشانه مخصوص
زي ما كانت مامته بتعمله الأكل مخصو فهمتي يا بنتي ربنا يسعدكم
ملاحظه اخيره هو مين ده اللي بيحب الباذنجان مسلوق انا اعرف ان الباذنجان لازم يكون مقلي
ماما بتقولي ايوه في ناس بتعمله كده بس انا بحبه مقلي ابقي ابعتيلي شويه مقليين
سلااااااااااااااااام

الطائر الحزين يقول...

انا هاقول لك كلمتين وعقلك فى رأسك تعرفى خلاصك

انتى ممكن توقعية تخلى مامتة تعمل بتنجان وتروحى تجبية منها وتقدمية على انك اللى عاملاه وتشوفى هيقول أيه

وبعيدها تقولى له على المفاجأة

اما أقوم اخلى الجماعة يعملوا بتنجان

misrology يقول...

بقى فى حد مايدخلش البتنجان بيته
ولا مقلى ولا مسلوق
دا هو البتنجان بعينه :)
بتنجاناتى
أقصد تحياتى

3abdo me7tas يقول...

بتنجان

لا حول ولا قوة الا بالله

أكيد ليا تعليق آخر

بس شوية كده

تحياتى لمعده ابو الدراويش

محمود على يقول...


فكرتيني بقصه اتحكيتلي من واحد زميلي علي باباه مامته

اول ما اتجوزوا
كانت كل كا تعمل رز يقولها لا الرز ده مش زي بتاع امي
وكانت مامته متوفيه
المهم كل مره تعمل رز يقولها الرز ده مش بتاع ماما

لحد ما مره الرز اتلسع منها
خافت وقالت انه هيطلع عينيها
اول ما اكل الرز
ضحك وقالها هو ده باه بتاع ماما

نانو يقول...

ايه يا شاهى يا حبيبتى الراجل نفسه ياكل بتنجان مخلل من اللى أمه بتعمله روحى لمامته وخليها تعمله البتنجان وخليه عندك فى الثلاجة وفعلا هو تعود يعنى لو كان البتنجان بتاعك أحلى من بتاع مامته الف مرة برضه هو عايز اللى تعود عليه
على فكرة انا بعمل البتنجان المخلل مسلوق برضه والله زى مامته ابعتلك واحدتين
ربنا يعينك يا شوشو على طلباته

الربان يقول...

تحياتي

حقيقي موضوع مهم...و هاقولك مهم ليه... انا عن نفسي بما أني رجل مغترب
و أحيا بمفردي فأني لا أطهو الطعام... لكن أنا زبون دائم علي المطاعم و الرستوران...و مع هذا أعاني من مشكلة الاختيار بين المطاعم اولا ثم من قائمة الطعام بالمطعم....

فيه موقع جميل :

www.aklat.com

يمكن يكون مفيد و به الجديد...

تحياتي

سندباد يقول...

شاهي الجميلة
انا بقيت وحش خالص معقول اتاخر في التعليق للدرجة دي
بس والله ضغط شغل غير عادي
المهم انتي عاملة ايه
وايه الموضوع احنا هانسيب كل حاجة ونتخانق علي الاكل
عدي خلي المركب تعدي
تحياتي

Shreif fahmy يقول...

منتظر تعقيبك على البوست الجديد
http://sfahmy78.blogspot.com/

Doba يقول...

طنط طنط - انا عندى فكرة حلوة
خلى ماماته تعملك كل فترة بتنجان وحطيه فى التلاجة وقبل ميخلص قوليلها تعملكو تانى - وقضوها بتنجان فى بتنجان يا حبى

هجيب ربع كيلو قشر برتقال واجى ازور ابو الدراوييش فى مركز السموم - بس قوليله يبطل رمرمة من بره - مش ياكل بره ويجيب العيب فى اكلك - ده انتى فولة

سلاموز
هوبا

juliet يقول...

متعمليش بتنجان مخلل وهى طنط اكيد متعرفش البتنجان المخلل
ياريت تزورينى وتقولى رايك فى مدونتى

سلامات

أُكتب بالرصاص يقول...

بصراحة يا مدام شاهي انا اليوم في صفك


لان
في رجالة ماعهندهمش دم

ماياكل اللي بيتحط وخلاص
ويسيبوا من حكاية اكل ماما

ما هو لازم يغير من حياته كلها

وانت برضه
ابقي اعملي له البتنجان اللي نفسه فيه

كبري دماغك وخلي الليلة تعدي


تحياتي

غير معرف يقول...

لالا غلطانه طبعا انا لو منك اخلي مامته تعمل كميه و خديها خزنيها
وكل مايطلب بتنجان طلعي منه هتلاقيه بيقولك بتاع ماما احسن
انا كتبت بوست نكد معلش ياريت تشوفيه واسمع تعليكك
احمد

catroz يقول...

هههههههههههه
فكرتينى
انا جعانه
هقوم اعمل اكل
:D

محمد مارو يقول...

ههههههههههههههههه
عجبنى اوى خفه دم البوست ده
و اكتر حاجه عجبتنى لما بتقولى
بينى و بينكم مش هعمله تانى
عجبنى جرئتك بس يا ترى هتقدرى توفى بعهدك ؟

غير معرف يقول...

احلى حاجة انك سمعتي كلامي وطبختي لابو الدراويش بمية ...... برافو ياشوشو

وبعدين تعالي نعمل مظاهر على حكاية البتنجان المسلوق ده في حد ياكلو مسلوق يحيا البتنجان المحمر

تحياتي ونصحيتي لابو الدراويش ياكل اللي قدامو وخلاص وميتأمرش

ahmed mefrh يقول...

علشان بتنجانه يحصل كل دة

أخف دم يقول...

طب وليه البهدلة دى كلها .. انت تروحى تاكلى البتنجان المقلى المخلل عند مامتك وهوه يروح ياكل البتنجان المسلوق عند مامته .. وتتقابله كل خميس وجمعه وربنا هيكرمكم ان شا ءالله

الدرويش المرووش يقول...

شاهى هانم

أنا فى إنتظار طيارة كينيا اللى يا إما ما تجيش فى ميعادها

أو تيجى فى ميعادها و تطنش الخرطوم

أرجع إنشاء الله يوم الجمعه

إتمرنى على البتنجان لحد ما أجى

العمليه سهله

إقرى المقال اللى فى المدونه بتاعتى 10 مرات و إنتى هاتبقى بتنجان على أبوه

سلامين و حته

mraghy يقول...

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
بعد كل التعب الل انتي بتتعبيه علشان خاطره يقول انه في مركز السموم
انا لو منك اصدر امر اعتقاله

بس لما يخرج من المركز

ههههههههههههههههههههههههههههه

حقيقي بوست جميل جدا

تقبلي مروري

قضية عم أحمد Ahmed Case يقول...

مساء العسل

ايه كل ده مفيش جديد

عايزين موضوع
عايزين موضوع
عايزين موضوع

احساس لسه حى يقول...

عزيزتى
عارفه السبب شرين كان لازم تقولك على المخلل وكمان انتى مدلعاه خلاق بقوم اهو
انتى تحطيله اى نوع من الخلل ولازم هيعجبه حتى لو كان مش تمام هيحبه بدل من ايديك وكمان فهميه ان لكل امراه نفس فى الاكل ولازم يتعود على نفسك
ومش البتنجان اللى يحصل فيه خلاف ومنع
افرضى الكلام جه فى اللحمه هتقدرى تمنعيها
تحياتى يا افندم
سلام

emos يقول...

la2 el mawdoo3 baseet 7'ales
7'ally tant mamto te3amelo ezay ye3mel el betengan el me7'alel w howa ye3melholko:)
gazaki allah kol 7'eer manty bardo lazem teraya7y abo el daraweesh mesh keda
2a2olek fekra 7elwa
law mamto gat marra w 3amalet 3andoko betengan 2e3mely tany yoom w 2olelo dah ba2y men beta3 mamtak le7ad mayo2a3 el far fel masyada

w taba3an law maw2e3sh yeb2a el 3eeb feky:( w mate3melesh betengan me7'alel tany:)

Doba يقول...

يا أهالى البلوجات الكرام
طم ططم طم طم

أسمعوا وأعوووووووووووو
لقد قمنا بنشر الفصل الجديد - للقصة المجنونة والجوهرة المدفونة - كشف المستور - وعلى الحاضر أنه يعلم الغايب بحضور المدونة لقراءة القصة وكتابة التعليق - وعلى كل زاير انه ميدخلشى الا برجله اليمين ويجيبلى حاجة حلوة قوى فى ايديه

يا اهالى البلوجات الكرام
مستنياكم كلكم

تعالوووو زوروووووونا
باى باى
دوبه

shahy يقول...

قلوب حائرة

ازيك يا هبة
شوفتي احمد رفعت بيقول عليا اية
لازم تيجي تتغدي عندي علشان الاشاعات اللي طلعت عليا دي

وبعدين انتي جيتي على شيرين الغلبانة يعني مش كتر خيرها انها فكرت معايا
ومالها صينية السمك يا هانم طيب يارب احمد خطيبك يطلع بيحبها علشان تتعلمي الادب
سلام يا امورة

...................

الشنكوتي الكبير

يا عم ايهاب انا مش معترضة
ياكل بتنجان زي ماهو عاوز بس يكون في كلمة حلوة تشجع علشان الواحد يقدر يعمل الاكل بنفس
وعلى العموم كل الاكل اللي بعملة غالبا بيطلع كويس الا البتنجان المسلوق دة عقدني طيب وعلى اية العقد مش يبقى قلتة احسن
المثل بيقول
الباب اللي يجيلك منة البتنجان سدة واستريح
اهو انت كمان بتقول البتنجان يعني مقلي

انا عند مماما وعملت لي بتنجان فظيع هابقى ابعتلك شوية

shahy يقول...

الطائر الحزين

انا فعلا هاعمل كدة
شكرا على الفكرة وهابقى اقولك على النتيجة

................

misrology

ايوة انا
بعد كل اللي قلتة دة وعاوزني ادخلة بيتي

انا قصدي اني مش هاعملة لكن لو منحة يبقى لازم يدخل

نورتنا

...............

عبدة محتاس

فين يا سيدي التعليق الاخر
انا في انتظارة

shahy يقول...

محمود علي

ههههههههههه
ايوة كدة الصراحة حلوة

نورتني يا استاذ محمود

..................

نانو

حاضر يا نانو
بس البتنجان المسلوق دة بيبوظ بسرعة
مش ينفع يتشال في التلاجة كتير

يا ريت ابعتيلي وحدتين ندوقهم ويبقى لك الاجر والثواب عند الله

..............

الربان

كان الله في عونك
وترجع بلدك بألف سلامة

وشكرا على الموقع ولما اعمل منة اكلة هابقى ابعت لك

تحياتي

.................

shahy يقول...

سندباد

ربنا يعينك
عموما ضغط الشغل بيبقى كويس

احنا مش عملنا مشكلة خالص دة موضوع عادي ونقاش هادي
ومفيش خناقة ولا حاجة الحمد لله
................

shreif fahmy

حاضر

...............

دوبة

ربنا يخليكي ليا يا دوبة يا جميلة

هاستناكي انتي وربع كيلو القشر اوعي تتأخري

.............


juliet

ماشي مش هاعمل البتنجان
وهازورك في المدونة ان شاء الله

................

اكتب بالرصاص

الله يبارك فيك
مفيش موضوع ولا حاجة
وحكاية البتنجان دي بسيطة

انا سعيدة جدا انك سمعت الكلام وشيلت الصور
ربنا يسعدك

................

هاني جابر

معلهش
انا مش عاوزة افضح حد
وهما يعني اللي اتفضحم حصل لهم اية؟ ولا حاجة

shahy يقول...

spyfun

جاري تنفيذ الفكرة

انا قريت البوست بتاعك وربنا يقويك ان شاء الله

تحياتي
وربنا معاك

...............

catroz

طيب اوعي تنسي تعملي بتنجان مخلل مع الاكل

................

maro

ايوة انا على العهد وفعلا مش بعمل البتنجان
لما بيكون اعانة بس بيدخل البيت غير كدة لأ

دي اول مرة تشرفيني
ابقي تعالي تاني

.............

ايامنا الحلوة

انتي فين يا هانم من بدري
ادي اخرة البامية
ايوة كدة يعيش المقلي

shahy يقول...

ابو مفراح

هو اية بقى اللي حصل

حصل خير ان شاء الله

..................

اخف دم

اهي دي فكرة كويسة قوي
وكل واحد ياكل البتنجان في المكان اللي يريحة

......................

الدرويش المرووش

زوجي الغالي
تيجي بألف سلامة
انا هاخد الاعانة من طنط لا تخاف
دخلت عندك المدونة يا سيدي وكفاية عليا قراية مرة واحدة

...............

mraghy

امر اعتقالة لألأ مش للدرجة دي

تقبلي مروري دة مرورك اسعدني جدا
ياريت تمر علينا كتييييييير

.................

احمد رفعت

مساء الجمال يا استاذ
ربنا يسهل
قريبا ان شاء الله

...............

احساس لسة حي

يعني البنت مش كتر خيرها انها قالت لي على البامية كمان تقولي على المخلل

اكيد هو هايخاف يعترض على اللحمة لانة عرف النظام اي حاجة مش هاتعجبة يبقى ممنوع تدخل البيت
كدة هو يفكر الف مرة قبل مايقول رأية في اي اكل

............

ايموس

انتي متفألة قوي
عاوزاة يتعلم وبعدين يعلمني دي حاجة عمرها ما هاتحصل

شكرا لمرورك
صحيح اخبار العربية اية؟

اللهو الخفى يقول...

انا بايد كلام احمد رفعت بس برافو علي الباميه و يكفي شرف المحاوله انك تعملي بدنجان بس اللي ما يشكرش ما يستهلش
و ده خير عقاب يتعمل للي ما يشكرش و انا عندي مثل
البنت كوردة بشوك ان استطعت ان تتعامل مع الشوك استمتعت بالوردة و اذا اخطأت التعامل مع الشوك اصابك بالجروح النازفه و الالام
فلتختار افضل تعامل مع الورد الشائك

سندباد يقول...

ازيك ياشاهي ايه اخبارك معلش انا مقصر مع الكل بس والله عندي مشلكة في النت
تحياتي

الدرويش المرووش يقول...

أنا فى مطار الخرطوم الجديد
فيه إنترنت و زى الفل

أشوفك قريب يا جميل إنشاء الله

Ehab يقول...

ايوه يعني لامؤاخذه فين الجديد والبوستات الطاظه ولا احنا هانستنى البوست اللي جاي من الخرطوم
تيجي بالسلامه يا ابو الدراويش
سلاااااااااااااااااااام

3abdo me7tas يقول...

اولا تيجي بالسلامة يا ابو الدراوييش
ثانيا العناكب خلاص بقت بتعمل مستعمرات زى اليهود فى المدونة هنا اهو

يا ريت تشوفى البوست الجديد عايز رأيك فيه مش زى كل مرة

طمنينا عليكم

سندباد يقول...

فينك مش باينة
انا جي اطمن

shahy يقول...

سوري يا جماعة
اصل النت مفصول عندي في البيت
وانا دلوقت داخلة بخط التليفون من على اللاب توب بتاع ابو الدراويش

احنا كلنا كويسين الحمد للة
واول لما النت يرجع تاني هاكتب البوست الجديد ان شاء الله

احب اشكركم كلكم فرد فرد على اهتمامكم وسؤالكم علينا
نلتقي قريبا ان شاء الله



حلو قوي لسة مانسيتش اللغة العربية ههههههههه

سلام مؤقت

محمد مارو يقول...

ايه يا ست شاهى انتى مش ناويه تطبخى اسف تكتبى موضوع جديد ؟
يا ترى عملتى بتنجان من يومها و لا ايه
شكرا لكى مارو
محمد مارو

محمد مارو يقول...

اخيرا نورتينا و رجعتى لنا
يااااااااااه ده احنا مفتقدين طبيخك جدا اسف كتاباتك جدا
حلو البوست ده بس انتى فكرتينى بمسلسل هو و هى
و كانت حلوه اوى الاغنيه اللى فى المقدمه
شكرا لكى

غمض عينيك يقول...

هههه
طب والراجل ذتبه ايه مايكلش بتنجان
اقولك على حاجة
لما مامته تيجي خليها تعمله بتنجان
وتاني يوم اعملي انتي وقدميه على انه بتاع مامته وساعتها نشوف بقا هيعرف ولا هي لماضة وخلاص


ربنا يهنيكوا
محمد سمير